Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2007, Θέατρο Απόλλων, 9:00 μ.μ
Η διαφάνεια είναι άγνωστη λέξη σε έναν πληθυσμό που ελέγχεται καθημερινά από τους 100.000 "υπαλλήλους" και τους 200.000 πληροφοριοδότες της Στάζι. "Καθήκον" τους; Να μαθαίνουν τα πάντα για τις ζωές των συνανθρώπων τους. Τόσο αυτονόητα, αλλά καθόλου απλά... Οι μηχανισμοί που επιστρατεύει το καθεστώς μπορούν και διεισδύουν παντού, σε μία εποχή που ακόμη και οι σύζυγοι κατασκόπευαν τις γυναίκες τους! Η ταινία ακολουθεί την προσπάθεια των πρωταγωνιστών να διατηρήσουν την αξιοπρέπειά τους, την ίδια στιγμή που η ζωή τους είναι πλήρως εξαρτημένη από το πανταχού παρόν καθεστώς.
Η σκοτεινή πλευρά της Ανατολικής Γερμανίας, λίγο πριν την
πτώση του τείχους, σε μία συγκλονιστική ταινία που πατάει με το ένα πόδι στο πολιτικό θρίλερ και με το άλλο στη συγκινητική ερωτική ιστορία. Το τρομακτικό σύστημα παρακολούθησης αποκαλύπτεται με λεπτομέρειες που σοκάρουν και βασίζονται στην έρευνα του ίδιου του σκηνοθέτη σε αρχεία, ντοκουμέντα και στην επαφή του με ιστορικούς και αυτόπτες μάρτυρες. Η ταινία προκάλεσε αίσθηση όπου κι αν προβλήθηκε και απέσπασε σημαντικές διακρίσεις. Δυνατές ερμηνείες, συναίσθημα, μουσική από τον βραβευμένο με Όσκαρ Γκάμπριελ Γιάρεντ (Ο Άγγλος Ασθενής)... και το πιο "σατανικό" σύστημα κατασκοπείας που στήθηκε ποτέ!

Η σκοτεινή πλευρά της Ανατολικής Γερμανίας, λίγο πριν την


Σενάριο: Florian Henckel von Donnersmarck
Μουσική: Stéphane Moucha, Gabriel Yared
Φωτογραφία: Hagen Bogdanski
Μοντάζ: Patricia Rommel
Παραγωγή: Γερμανία, 2006
Διάρκεια: 137’
Ερμηνείες:
Martina Gedeck ... Christa-Maria Sieland
Ulrich Mühe ... Hauptmann Gerd Wiesler
Sebastian Koch ... Georg Dreyman
Ulrich Tukur ... Αντισυνταγματάρχης Anton Grubitz
Thomas Thieme ... Υπουργός Bruno Hempf
Hans-Uwe Bauer ... Paul Hauser
Volkmar Kleinert ... Albert Jerska
Matthias Brenner ... Karl Wallner
Charly Hübner ... Udo
Herbert Knaup ... Gregor Hessenstein
Bastian Trost ... Häftling 227
Marie Gruber ... Κυρία Meineke
Volker Michalowski ... Γραφολόγος (ως Zack Volker Michalowski)
Werner Daehn ... Einsatzleiter με στολή
Martin Brambach ... Einsatzleiter Meyer
Hubertus Hartmann ... Egon Schwalber
Thomas Arnold ... Nowack
Hinnerk Schönemann ... Υπολοχαγός Axel Stigler
Paul Faßnacht ... Θείος Frank Hauser (ως Paul Fassnacht)

Ο δημιουργός αναφέρει σχετικά: «Επισκέφτηκα πολλά μέρη όπου ακόμα μπορείς να αισθανθείς το πνεύμα του


Και, ύστερα, υπάρχει αυτή η εικόνα που δεν θα ξεχάσω ποτέ: κοντινό πλάνο ενός ανθρώπου καθισμένου σε ένα ψυχρό δωμάτιο, να φοράει στα αυτιά του ακουστικά και να ακούει σχεδόν υπερφυσικά υπέροχη μουσική, χωρίς όμως να θέλει να την ακούσει. Αυτός ο άντρας με κυνηγούσε στα όνειρά μου για να καταλήξει τελικά να πάρει τη μορφή του αρχηγού Γκερντ Βίσλερ.»
Οι αυθεντικές τοποθεσίες είναι καθοριστικής σημασίας για ένα ιστορικό θέμα. Ανάμεσα στα μέρη που επιλέχθηκαν για την

Αν και η ταινία αναφέρεται σε γεγονότα που έχουν συμβεί μόνο 15 χρόνια πριν, πολλά έχουν αλλάξει από τότε. «Τελικά, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά, όσον αφορά το κόστος, αν κάνεις γυρίσματα στο Βερολίνο του 1930 ή στο Βερολίνο του 1984», λέει ο παραγωγός Μαξ Βίντεμαν. Για να ανασυστήσουν την ατμόσφαιρα του 1984 χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια στο σκηνικό και στα ντεκόρ. Ιδιαιτέρως κοπιαστικό ήταν να προσπαθείς να ζωγραφίζεις πάνω στα γκράφιτι, που σήμερα συναντούμε παντού, στις περισσότερες επιφάνειες.

Οι τεχνικές προδιαγραφές επίσης συνηγορούν στα υψηλά ποιοτικά στάνταρντ της παραγωγής: οι παραγωγοί θαύμαζαν ήδη τη δουλειά του διευθυντή φωτογραφίας Χάγκεν Μπογκντάνσκι ("No Place to Go") από τη συνεργασία τους στην ταινία "The Templar". Στην Γκαμπριέλ Μπίντερ ανατέθηκαν τα κουστούμια ("Doubting Tomas") ενώ η Πατρίτσια Ρόμελ ("Nowhere in Africa", "Beyond Silence") επιφορτίστηκε με το μοντάζ.
Χρειάστηκε όμως πολλή δουλειά και αρκετή τύχη, για να πείσεις ένα βραβευμένο με Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα συνθέτη να σου

Με έναν συνθέτη που ζει και δουλεύει σε Λονδίνο και Παρίσι, έναν σκηνοθέτη και μία ομάδα τοποθετημένη στο Βερολίνο και το εργαστήριο της ταινίας στο Μόναχο, έπρεπε ακόμα να τιθασευτούν πολλές δυσκολίες συνδεδεμένες με την απόσταση. Το κομμάτι του post-production ? η ταινία είναι 137 λεπτά- κράτησε σχεδόν ένα χρόνο.
Όσο για την αισθητική ματιά της ταινίας; Ο σκηνοθέτης ανακαλεί: «Είχαμε μία πολύ συγκεκριμένη εικόνα για τα χρώματα που θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε. Προσπαθήσαμε να ενισχύσουμε τις τάσεις που κυριαρχούσαν την εποχή του καθεστώτος μέσω της αφαίρεσης. Αφού υπήρχε περισσότερο πράσινο από μπλε εκείνη την εποχή, αποφασίσαμε να παραλείψουμε τελείως το μπλε. Υπήρχε επίσης περισσότερο πορτοκαλί από κόκκινο, οπότε βγάλαμε τελείως το κόκκινο. Η "κενότητα" είναι από μόνη της μία αισθητικά ουδέτερη πρόταση. Εξαιτίας του χαμηλού προϋπολογισμού της ταινίας, δεν μπορούσαμε να κατασκευάσουμε πολλά σκηνικά. Έτσι, όταν δεν είμαστε σε θέση να δημιουργήσουμε αυθεντική ομορφιά, βασιζόμασταν στην αφαίρεση ώστε να κρατήσουμε την αισθητική ποιότητα σε υψηλό επίπεδο. Για μένα, τα σκηνικά πρέπει να αποτελούν το ιδανικό φόντο πάνω στο οποίο εκδηλώνονται τα συναισθήματα των ηθοποιών, τίποτα περισσότερο αλλά και τίποτα λιγότερο. Ευτυχώς η ομάδα μου συμφώνησε και κινηθήκαμε από την αρχή στις ίδιες κατευθύνσεις...»